După toate discuțiile din aceste zile – în contextul crizei generate de pandemia Covid19 care a lovit extrem de puternic și direct Turismul și Industria sau Sectorul Turismului – și urmând declarațiilor “nefericite” ale domnului Prim Ministru Ludovic Orban legat de importanța scăzută a turismului sau a HORECA ca și contribuție în PIB, am ținut să clarific și să dezbat cu voi, oamenii din turism și cei interesați de turism, câteva concepte și definții precum și anumite realități.

Nu reinventăm noi “roata” sau definițiile, ci ne orientăm după ceea ce este acceptat și agreat la nivel european sau internațional. Deși nu există un consens clar in definiții și o legislație sau împărțire unitară la nivel internațional, iată Ce înseamnă HORECAce înseamnă OSPITALITATE și ce înseamnă TURISM!

 

Ce Înseamnă HoReCa?

HORECA este sectorul industriei serviciilor care constă din unități care (în general) au în comun faptul că pregătesc și servesc alimente și băuturi.

Termenul este o prescurtare silabică a cuvintelor Hotel / Restaurant / Catering. Deși este acceptată și folosită și prescurtarea HoReCa = Hotel / Restaurant /Cafenea.

 

HO RE CA e o prescurtare folosită în Europa pentru industria serviciilor alimentare. HoReCa este un termen iconic/celebru/recunoscut și des folosit care se referă în primul rând la unitățile care pregătesc și servesc alimente și băuturi. Desi primele, adică Hotelurile – au ca activitate principală oferirea de cazare.

 

Ce Înseamnă OSPITALITATE?

Când discutăm despre OSPITALITATE – putem discuta despre:

  • Conceptul de Ospitalitate= relația directă dintre o gazdă și un oaspete, modul în care gazda îl face pe oaspete să se simtă (binevenit și apreciat etc)
  • Industria sau Sectorul OSPITALITĂȚII= activitați din industria serviciilor – cazare, servicii de oferire de alimente/mancare și băuturi (F&B = Food & Beverage), planificare evenimente, parcuri tematice, transport și tot ce mai înseamnă entertainment pentru oaspete.

Deși pentru unii „industria ospitalității” constă din hoteluri și servicii alimentare, adică doar echivalentul cu „serviciile de cazare și de alimentație” (cam acesta fiind modelul european), eu însă consider parte a Ospitalității și serviciile conexe – de transport, de evenimente, parcuri tematice, cazinouri, rent a car… chiar si Agenții de Turism prin care ajung turiștii la destinație etc. Pentru că țin de modul în care își petrece timpul și de felul CUM se simte un oaspete într-o destinație!

 

Dacă vorbim de Ospitalitate în sens clasic: e despre stilul și activitățile specifice de a fi gazdă și de a oferi unui oaspete cazare și alimentație – ca o experiență unitară. Dacă vorbim de Ospitalitate în sensul mai larg (din punctul de vedere al unei destinații): includem mai toate activitățile în care este implicat turistul – deci cam tot cea ce ar trebui inclus în sectorul TURISM.

Americanii includ în a lor Standard Industry Classification (SIC) mai toate aceste activități și entități – de la cazare, la entertainment, la transportatori și agenții de turism. Ospitalitatea include deci operațiunile de cazare și cele de gestionare a restaurantelor, cafenelelor, serviciilor de catering (activităților din industria de alimentație publică – F&B), cele de vânzare și comercializare a serviciilor conexe de ospitalitate, inclusiv diverse forme de recreere oferite oaspeților/turiștilor.

„Horeca” nu este deci echivalentul unu-la-unu al termenului „industria ospitalității” – acesta din urmă fiind folosit în engleză, cu un sens ceva mai pe larg.

Conform dicționarului Cambridge Business English, „industria ospitalității” constă din hoteluri și servicii alimentare, echivalent cu codul NAICS 72, „Servicii de cazare și mâncare”.

Cu toate acestea, Clasificarea Standardelor Industrieiilor (SIC-ul american) definește mai pe larg industria ospitalității, așa cum am menționat mai sus.

Deci nu există consens total! Putem însă avea o înțelegere relativă și personală, și putem să descoperim cum sunt ele definite în legislația națională sau europeană, ca și coduri CAEN sau altfel de codificare.

 

Ce Înseamnă TURISM?

TURISMUL – în înțeles general și universal se referă la călătoriile din plăcere sau pentru afaceri (leisure & business).
TURISMUL ca business – ca afacere (nu doar cel pentru afaceri) se referă la operațiunile de atragere (informare, convingere, promovare, rezervare, intermediere etc) a turiștilor în și spre anumite destinații turistice, precum și la operațiunile de cazare + servicii conexe (Food and Beverages + transport + divertisment) – deci inclusiv activitățile pentru distracția turiștilor, oferirea de tururi și ghidarea lor etc.

Pentru că nu reinventăm noi definiții sau “roata”, WTO (Organizația Mondială a Turismului) definește turismul ca activitățile legate de persoanele care „călătoresc și stau în locuri în afara mediului lor obișnuit (în afara localității de reședință) – pentru cel mult un an consecutiv & nu mai puțin de 24 de ore – pentru petrecerea timpului liber precum și pentru afaceri și alte scopuri”.

Industria turistică e parte a sectorului serviciilor!

Industria turistică este și cuprinde toate companiile, organizațiile și activitățile care furnizează produsele și serviciile destinate turiștilor și utilizate de turiști – în diferite etape ale călătoriei și turismului.